Vera trad op in Europa, Rusland, China, Korea, Indonesië, Cuba, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika. Ze trad op in zalen als het Concertgebouw Amsterdam en op gerenommeerde festivals, waaronder het Salzburg Chamber Music Festival, het Grachtenfestival, het New York Chamber Music Festival, het Swiss Chamber Music Festival, het West Cork Chamber Music Festival, Musikdorf Ernen, het Gaia Festival en het Storioni Festival. Als soliste werkte zij met ensembles zoals het Jeugd Orkest Nederland, Sinfonia Rotterdam en het Basel Chamber Orchestra, en musici als Nobuko Imai, Gwendolyn Masin, Leonard Elschenbroich, Benedict Klöckner en Gregor Horsch. In 2020 verscheen haar eerste solo album Hope (Odradek Records), met werken van Beethoven en Corigliano.
Sinds 2021 vormt zij het Duo du Toit–Kooper met Zuid-Afrikaanse-Nederlandse klarinettiste Maria du Toit. Het duo richt zich niet alleen op het klassieke klarinet–piano repertoire, maar ook op muziek die minder vaak wordt gespeeld, met aandacht voor vrouwelijke componisten en componisten uit minderheidsgroepen. Hun eerste cd She/Her verscheen in 2024 bij Channel Classics en werd enthousiast ontvangen.
Ook buiten het traditionele concertcircuit zoekt Vera nieuwe vormen om muziek te delen. Tussen 2020 en 2022 toerde zij met Floris Kortie langs Nederlandse theaters met Het jaar 250 na Beethoven, een muziektheaterproductie over Beethovens leven. De Volkskrant prees haar “gelaagde pianospel”, en NRC noemde de productie “oprecht en doortimmerd biografisch muziektheater”.
Vera begon op zesjarige leeftijd met pianospelen en werd op haar dertiende toegelaten tot de Jong Talentklas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij studeerde bij Kamilla Bystrova. Later volgde zij lessen bij David Kuyken, bij wie ze in 2011 cum laude afstudeerde. Vervolgens studeerde zij aan de Universität Mozarteum in Salzburg bij George Kern, waar ze in 2015 haar Solistendiploma met de hoogste onderscheiding ontving. Haar opleiding breidde zij uit aan de Accademia Santa Cecilia in Bergamo, het Conservatoire de Paris bij het Trio Wanderer, en de Musikakademie Basel, waar zij haar Master of Arts in Specialized Musical Performance behaalde bij Rainer Schmidt en Anton Kernjak. Zij kreeg tevens coaching van de Amerikaanse pianist Stephen Kovacevich in Londen, die haar omschrijft als “een buitengewoon begaafd en interessant kunstenaar”.